Klant

Brainport Eindhoven

Diensten

Event branding

Eventproduction

Aftervideo

“We hebben de 21 brainport gemeentes een eigen gezicht gegeven”

Jean-Philippe Klein

Head of design

Samen met het projectteam van de Brainport Regio gaven we kleur aan diverse onderdelen. Van het volledige vergunningstraject en mobiliteitsplan tot een unieke huisstijl die VNG en Brainport Eindhoven samenbracht. Een impactvolle openingsceremonie tot de gehele avondprogrammering. En dit alles is vastgelegd door de Plaatjesmakers.

0
BESTUURDERS OP DE BORREL
0
BESTUURDERS BIJ HET FOODFESTIVAL
0
BESTUURDERS OP DE FEESTAVOND
0
Aantal vlaggen op Strijp-S

Van (pitch) concept tot event realisatie

Precies een jaar geleden begon ons VNG-avontuur met een droomstart: we wonnen de pitch om samen met het projectteam van Brainport Eindhoven deze megaproductie neer te zetten. Vanaf dat moment stonden we in de startblokken om mee te bouwen aan een congres dat zijn weerga niet kent.

Een spectaculaire opening

Het hoogtepunt voor velen was de opening van het 100e VNG jaarcongres. Een ceremonie die niet alleen inhoudelijk sterk was, maar ook visueel en emotioneel indruk maakte – met als kroon op het werk de aanwezigheid van Koning Willem-Alexander. Het moment waarin maanden voorbereiding samenkwamen in een energieke, inspirerende start.

Gezamenlijke huisstijl

Niet alleen het motto werd door de VNG overgenomen, er is voor het eerst ook een gezamenlijke huisstijl toegepast, waarin het blauw van VNG en het rood van Brainport Eindhoven werd gecombineerd. Zo was de blauw-rode vormgeving die in alle locaties twee dagen overheerste, het zichtbare bewijs dat samenwerken vele vormen kan aannemen. Ook op een congres dat tot nu toe met gescheiden vormgevingen werkte.

21 Toekomstmakers

Een belangrijke uiting tijdens het congres waren de zogeheten ‘toekomstmakers’. Alle 21 gemeenten hebben een jongere inwoner tussen de 11 en 21 als boegbeeld van hun gemeente gekozen. De keuze voor jonge mensen is ingegeven door het feit dat zij ‘de meeste toekomst voor zich hebben’ en daarmee die toekomst het meest zullen meemaken en vormgeven. In de afbeeldingen van de jongeren zijn foto’s geprojecteerd vanuit de 21 gemeenten, door henzelf aangedragen. Zo ontstonden 21 losse beeldmerken, die samen  één beeld van de regio creëerden. Ongeacht de gekozen beelden uit de gemeenten, zorgde de vormgeving – ook hier weer blauw-rood – voor een hightech uitstraling, als regionaal kenmerk. Overal, in de congreshal, op straat, bij de 60 middagsessies, toonden de toekomst-makers het gezicht van gelijktijdig de regio én de afzonderlijke gemeenten. 

Borrel, diner en feestavond

Na een intensief dagprogramma was het team van Thinc ahead verantwoordelijk voor een knallend avondprogramma. We starten de avond met een bijzondere netwerkborrel voor maar liefst 3.000 bestuurders op de iconische skate-locatie van Area51 in Eindhoven. Een paar uur later genoten 2.200 gasten van een culinair foodfestival bij SintLucas, waarbij smaak, sfeer en creativiteit samenkwamen. We sloten af met een feestavond die de diversiteit van Brainport liet zien: AREA51 als bruisend mainstage, een sfeervol jazzcafé bij Mood en een uitbundige karaokebar bij Blue Collar Bar & Hotel. Al met al een gevuld avondprogramma, heerlijk eten en drinken en goed entertainment.

Achter de schermen

Naast deze publieksmomenten werkten we intensief aan alle randvoorwaarden die het congres mogelijk maakten. Van het volledige vergunningstraject en een doordacht mobiliteitsplan tot de aansturing van meer dan 300 vrijwilligers en crewleden – elk onderdeel werd zorgvuldig gecoördineerd. We ontwikkelden bovendien een unieke huisstijl die VNG en Brainport Eindhoven samenbracht en waarbij alle 21 gemeenten letterlijk een gezicht kregen. Deze stijl kleurde het hele terrein van Strijp-S en gaf het congres een herkenbare en verbindende uitstraling.

Aftermovie

Is jouw event ook klaar voor de toekomst?

Niels vertaald jouw concept naar een event dat van A tot Z klopt.